Cíl by měl být přiměřeně SPECIFIKOVANÝ – definovaný, popsaný, konkrétní. Specifikace cíle je první důležitý krok.
Správnou definici cílů jsem popsal v článku „Cesta nebo cíl – aneb úspěch hned za rohem“.
Dosáhnou můžeme všeho co jsme schopni si představit. U specifikace cíle je důležité zapojit všechny svoje smysly.
Ke specifikaci, k popisu cíle můžeme přistupovat různými způsoby. Někdo se zaměřuje na popis, na tvary, na složení, na barvy, na detaily. Někdo se zaměřuje na vztah k danému cíli. Přemýšlí o tom co se mu bude nebo nebude líbit, s čím bude spokojený. Co v něm vyvolá pocit spokojenosti? Jaké bude mít pocity, když cíle dosáhne? Někdo potřebuje při popisu cílů vnímat jak to působí na dotek, jestli dotek je příjemný, jakou vyvolává potřebu. Teď si možná říkáte proč dotek? Zkuste si to uvědomit na příkladu.
S klientem, který dělal nábytek a zaměřoval se na výrobu nábytku ze dřeva, tak jsme vytvářeli strategie. Strategickým odlišením bylo, že dělá z kvalitního dřeva. Když jsme navrhovali mimo jiné vizitky, došlo na to aby i ty vizitky podpořily strategií odlišení. Tady hrál dotyk velmi důležitou roli . Vizitky jsme nechali udělat ze speciálního papíru, který připomínal dřevo – barvou ale hlavně materiálem. Když jste si vzali vizitku do ruky – měli jste pocit, že držíte dřevo. Toto je ukázkový příklad, kdy detail ve stanovení cíle (vytvoření vizitky hraje podstatnou roli.
Když budete provozovat například kavárnu, tak určitě je pro vás důležité, aby se u vás lidé cíli dobře. Když k vám do kavárny někdo vstoupí a první co ucítí bude kouř z cigaret tak ho to asi nebude moc motivovat k tomu abys si ochutnal vaši báječnou voňavou kávu. Ale když člověk vstoupí do vaši kavárny a první co ucítí bude vůně čerstvě upražené kávy, tak i když přišel na zákusek tak většinou neodolá a ochutná kávu. A když odejdou spokojení z Vaší kavárny, zůstane v nich ten báječný pocit ze skvělého zákusku, usměvavé obsluhy a jedinečné vůně Vaši kávy. Vůně kávy vašeho zákazníka přiměje se vrátit do vaši cukrárny.
Správná specifikace je velmi důležitá pro správné definovaní dalších atributů – například měřitelnosti. Velmi častým nešvarem je nedostatečné specifikovaní rádoby běžných manažerských aktivit – například uspořádaní porady. Zadavatel –manažer často očekává ‚, že všechno je jasné a že to musí být jasné všem. Tady velmi často funguje princip „OČEKÁVÁNÍ“ nebo dokonce princip OČEKÁVÁNÍ na DRUHOU“. Manažer – zadavatel často očekává – ‚,že všechno je jasné a že to musí být jasné všem.“ Pak se většinou stane, že asistentka svolá poradu s tím že plní OČEKÁVÁNÍ, které OČEKÁVÁ, že šéf- manažer „OČEKÁVÁ“. Tyto na první pohled komické myšlenkové pochody mohou způsobit velmi neefektivní jednání celého manažerského týmu a velmi často s konfliktním průběhem.
Tip.
Pokud jste člověk – manažer, který poradu svolává a řešení problémů na poradě je vaší kompetencí, tak nechte poradu vést někoho jiného.
Správná specifikace cíle může rovněž velmi často souviset s osobní prestiži a image. Image a prestiž jsou dnes pro řadu lidí velmi důležité. Pro někoho je to jeho auto, pro jiného oblečení, nebo telefon, nebo hodinky, nebo výše konta, nebo veřejná známost.
Zkusme se zaměřit na To auto!
Ukážeme si jeden příklad jak si můžete specifikovat cíl s píše v osobním životě.
Představme že chceme nové auto. Jak tedy budeme auto specifikovat?
Někdo řekne, že chce nové auto.
Stačí to?
Bude to auto osobní nebo nákladní?
Bude sportovní nebo terénní?
Bude modré nebo zelené?
Bude rychlé nebo bude pomalé?
Jaké bude mít sedačky? (jaký chci mít pocit když si na sedačku sednu?)
Bude mít automatickou převodovku?
Bude jezdit na naftu, nebo na benzín, nebo dokonce na elektrobaterie?
Bude bezúdržbové?
Bude to můj image?
Chci být výjimečný? Chci se ztratit v průměrnosti?
Chci …
Co všechno ještě si u svého nového auta dokážete představit? Jak si budete specifikovat cíle?
Cvičení:
Vyzkoušejte si toto cvičení a natrénujte specifikaci Vašich cílů.
Jak vybrat auto z pohledů všech smyslů?
Oči – Jak budete vaše auto vnímat očima?
Uši – Jak budete vaše auto vnímat ušima?
Hmat -Jak budete vaše auto vnímat pomocí hmatu?
Čich – Jak budete vaše auto vnímat čichem?
Emoce – Jaké emoce budete prožívat při jízdě autem? Jaké emoce budete prožívat, když auto ukážete sousedům, rodině?
Při specifikaci cíle je velmi důležité využívat potenciál levé i pravé hemisféry.
Levá mozková hemisféra je o naší logické, systémové specifikaci – tedy u auta například:
Pravá mozková hemisféra je o našem emocionálním o celkovém vnímání naši specifikace, o kontextu všech atributů, o barevnosti o celkové tvaru, o PROČ. Proč je o motivu ke koupi. Když víme proč něco chceme, tak jdeme za svým cílem, snažíme se naplnit náš cíl to naše PROČ!
Z pohledu vnímání světa pravou hemisférou nás na autě zajímá:
Čas věnovaný specifikaci cíle nebo úkolů se Vám vždy vyplatí. Investujte čas do definice. Zastavte se a využijte potenciálu obou hemisfér. Specifikujte cíle s využitím obou hemisfér.
Správná specifikace cíle je první krok k dosažení cíle a tedy k dosažení Vašeho úspěchu.
Příště budu pokračovat v tématu Cílů – měřitelnost.
Jak si SPECIFIKUJETE SVOJE CÍLE?
Podělte se o svoje přístupy v diskusi.
Jak si stanovit v práci priority?
Jak nastavit cíle?
Jak delegovat úkoly?
Proč se úkoly neplní?