Na webu www.jatodokazu.cz jsem před časem publikoval článek Proč se dřeme – objev svůj skrytý potenciál!, ve kterém jsem psal o našich silných stránkách a hledání svého talentu.
Dnes bych rád na tento článek navázal a ukázal, jak rozvinout náš skrytý potenciál pomocí čtyř jednoduchých technik. Před lety jsem četl knihu FISH!. Kniha mě nadchla – protože ukazovala jednoduchou cestu, jak změnit firemní kulturu, jak pozvednout morálku, excitovat energií a zlepšit výsledky. Knihu jsem četl několikrát a následně jsem investoval (30000,-) do lektorské licence filmu FISH!
Mary Jane je hlavní hrdinka knihy FISH!. Dostane těžký úkol – změnit „atmosféru“ v oddělení na třetím patře. K popisu slupiny používá pojmy – „nespolehliví, samolibí, zombie, nepříjemní, pomalí, pustina, negativní a taky oddělení – skládka toxického odpadu“.
Zkuste FISH FILOSOFII.
Mary Jane byla skvělá pozorovatelka. Na obědy chodila na rybí tržiště Pike Place, kde zažívala úžasnou atmosféru – nadšené prodejce ryb. Rybí tržiště nebyl jen trh – byla to jedna velká show. Mary Jane díky svému pozorování a diskusi s prodejci pochopila princip jejich štěstí a úspěchu. Tyto principy úspěšně implementoval na třetím patře do oddělení toxického odpadu.
Film FISH! je velmi autentický a inspirativní. Děj se odehrává na skutečném rybím trhu Pike Place. Principy ve filmu jsou vyobrazeny tak, že příběh prodejců ryb je inspirativní pro podnikatele, manažery i zaměstnance. Je jedno co děláte, je jedno, jestli jste vlevo nebo vpravo v Cash Flow kvadrantu, ve filmu najdete inspiraci pro rozvoj svého skrytého potenciálu.
V tomto článku vás provedu některými klíčovými moment z knihy a filmu FISH!.
Myslím, že většiny našich úspěchů jsme dosáhli proto, že si hrajeme.
My vlastně nepracujeme – my si hrajeme jeden s druhým.“ Říká ve filmu prodavač Johnny.
Prodavači ryb ve filmu FISH! jsou na svou práci hrdí a dělají mnohem více, než jen prostý prodej ryb – každý z nich se zavázal „být slavný“. Nejde jen o to bavit zákazníky, ale o zprostředkovávání pozitivního zážitku všem, kdo jde kolem.
„Každý to dokáže. Nemusíte házet rybami.
Seberte energii a rozhodněte se.“ Říká ve filmu prodavač Johnny.
„Myslím, že většiny našich úspěchů jsme dosáhli proto, že si hrajeme. My vlastně nepracujeme – my si hrajeme jeden s druhým.“ Říká ve filmu prodavač Johnny.
„Když jsem tu začínal, bral jsem to jen jako práci. Naučil jsem se užívat si ji. Něco se přihodilo a já si uvědomil, že sloužím lidem a dělám je šťastnými. To pozitivně ovlivnilo můj život a díky tomu to chci dělat víc a víc.“ Říká ve filmu prodavač Shawn.
Co se to stalo, když si Shawn uvědomil, že slouží lidem a dělá je šťastnými?
Jestliže pravidlo říká „služte lidem a dělejte je šťastnými“, čí den byste měli rozjasnit vy jako podnikatelé, manažeři nebo zaměstnanci? Co může přinést takovýto přístup k vašim klientům, k vašim podřízeným, k lidem obecně?
Udělat jim radost znamená být prospěšný druhým lidem a dělat je šťastnými.
„Jde o to, kým jste, když pracujete.“ Říká ve filmu prodavač Ronnie.
Víte „kým jste“? Kým jste ve svém životě, ve svém podnikání, ve své práci? Kým jste v každém okamžiku svého života? Žijete vědomě svůj život, děláte vědomě svůj byznys? Kdo a co má na to vliv? Musí vás činnost bavit, abyste byli TADY a TEĎ?
Představte si nějaké vaše zážitky, když jste nakupovali, jedli v restauraci nebo vám byla nabízena (prodávána) nějaká služba. Jaké to bylo? Soustředil se prodavač(ka) na vás, na vaše potřeby, na vaši osobu? Pochválil vám vaše oblečení, usmíval se na vás? Chtěl vám udělat radost? Nebo …
„Je mnoho možností, kým můžete být. Kterýkoli den můžete být např. „mrzutý bručoun“, „světově slavný“, nebo „ten, kdo změní druhým den“.
Jmenujte některé příklady „kým jste“ během vaší práce. Jak každý z těchto příkladů ovlivňuje v praxi vás a ostatní kolem?
Znamená-li leadership „vést lidi“, kam je vede otázka „kým jste během Vaší práce“?
„Když jste duchem přítomni, tak se při jednání díváte přímo na dotyčného, jako byste byli se svým nejlepším přítelem.“ Říká ve filmu prodavač Shawn.
“Musíte si vybrat, “kde” chcete být, až vstanete z postele. Já to dělám vědomě každý den.” Říká ve filmu FISH! Bear.
Nikdo Vás nenutí být na svém pracovním místě – je to Vaše volba. Nikdo vás nenutí podnikat. Nikdo vás nenutí být úspěšný a bohatý!
Volíte-li si VY, jste svobodní.
Vědomě si volíte své závazky a svůj přístup, což je protiklad vláčení sebou v rozmarech okolností nebo v důsledcích činů ostatních lidí.
Pro prodavače ryb ve filmu FISH! je volba přímo spjata s potěšením z práce, pocity štěstí a s vědomím silné odlišnosti.
Volba může být jednoduchá, ale to neznamená, že vybudovat a upevnit nově zvolený přístup nevyžaduje soustředění, fokus a energii. Na našich nových volbách musíme trochu zapracovat a denně těmto novým volbám musíme věnovat pozornost. Je potřeba nácvik, abychom si vždy uvědomovali, že máme možnost volby.
Filosofii FISH! uplatňuji ve svých workshopech zaměřených na rozvoj firemní kultury a zefektivnění komunikace ve firmách.
FISH! ochutnali a přežili:
Jak si stanovit v práci priority?
Jak nastavit cíle?
Jak delegovat úkoly?
Proč se úkoly neplní?