Vykřičník nebo otazník? Koučováním k úspěšným výsledkům.
Co je charakteristické pro úspěšné firmy dnešní doby?
Úspěšné firmy hledají dneska nové příležitosti. Hledají, jak efektivně snižovat náklady a jak zvyšovat přidanou hodnotu pro zákazníka.
Položme si otázku, jak toho dosáhnout. Jedna cesta je, to lidem nařídit. Nařídit jim, že musí šetřit, že je třeba najít nové trhy., že je nutné inovovat výrobky. Tato cesta nařizování má však omezený potenciál.
Všechno výše vyjmenované má jeden společný činitel – a to jsou lidé – motivovaní lidé. Pokud chceme rozvíjet potenciál firmy, je nutné rozvíjet přirozený potenciál lidí ve firmě.
Efektivním nástrojem pro rozvoj potenciálu lidí je koučink. Koučování je velmi efektivní nástroj pro vedení lidí a týmu.
Ve firmě většinou přináší výraznou změnu firemní kultury. Lidé mnohem více podporují řešení problému, které vymysleli nebo na kterém se alespoň podíleli.
Efektivní koučování vede k tomu, že lidé převezmou lépe zodpovědnost za svou práci, že hledají nová netradiční řešení, že se aktivně podílejí na řízení a vyvolávání změn.
Základní rozdíl mezí řízením lidí a jejich koučováním je, že měníme příkazy a zákaz na dobré otázky. VYKŘIČNÍKY (!!!) se mění na OTAZNÍKY (???).
Jak to může vypadat v praxi.
Představte si situaci, kdy svým podřízeným zadáte úkol a přikážete jim: Za dvě hodiny to chci mít na stole!“. Jaká asi bude reakce podřízeného? Velmi pravděpodobně vám odpoví, že se to nedá stihnout.
Když však popíšete důležitost daného úkolu pro firmu, pro zákazníka, a pak se ho zeptáte: „Do kdy jste schopen to připravit?“. Bude asi velmi mile překvapení. Odpověď může znít: „ Za hodinu to máte na stole“.
Zkusme tedy změnit formu komunikace a vedení lidí. Přejděme od VYKŘIČNÍKŮ k OTAZNÍKŮM. Výsledky se většinou dostaví velmi rychle. A většiny podřízených tak objevíte jejích přirozený potenciál, který vám možná zůstal skrytý.
Na závěr jedno cvičení pro rozvoj potenciálu.
Přemístěte jedno kolečko tak, aby v řadě i ve sloupci byl stejný počet koleček? A obrazec musí být spojitý.
[sociallocker id=“1318″]
[/sociallocker]
Jak si stanovit v práci priority?
Jak nastavit cíle?
Jak delegovat úkoly?
Proč se úkoly neplní?