Je Mistr Mistrem?

leadership škola mistrů

Je Mistr Mistrem

Kde je skrytý zisk firem, kde jsou možnosti pro zvýšení produktivity?

Nevyužitý potenciál firem

Domnívám se, že obrovský a nevyužitý potenciál firem v ČR se nachází v potenciálu mistrů – obecně středního managementu. Mistři jsou ti, kdo znají perfektně výrobu, technologii, a zejména jsou v kontaktu s lidmi. Mistři mají většinou na vysoké úrovni odborné znalosti a dovednosti, mají technické a technologické kompetence. Dokáží se věnovat strojům. Mistři řídí lidí v souladu s firemní kulturou, která je převážně orientovaná pouze na výkon – na tuny, kilometry, miliony ..).

A co lidé?

Vrcholoví manažeři a majitelé se jen málo zajímají o lidi ve výrobě a jejich potřeby. Často o lidech vědí méně než o svém autě a mobilu. Mistři nemají čas věnovat se rozvoji kompetencí svých podřízených. Většina mistrů má minimální nebo žádné znalosti a dovednosti ve vedení lidí. Jedinou motivací se rozumí peníze. O vedení porad a delegování jen něco slyšeli. Toto je dost málo na to, aby mohli efektivně a ekonomicky dosahovat firemních cílů.

Inovace a změny

Mistři pak nejsou schopni inovovat a přinášet změny. Dělají činnosti správně a nepřemýšlejí, jestli to jsou správné činnosti. Jedna personalistka zahraniční firmy ABC při přípravě projektu vzdělávání si posteskla: „Zahraniční vlastník nás tlačí do zvyšování produktivity a do snižování nákladu a počtu zaměstnanců“. Tento požadavek zná důvěrně řada manažerů českých firem. Podle řady manažerů je to většinou nereálné a hledají jen důvody, proč to nejde. I naši firmě ABC to nejde a nejde. Paní personální se rozhodla, že se seznámí se situací v jiných pobočkách v Evropě. Rozjela se tedy po Evropských pobočkách. Zjistila několik zajímavých skutečností. Za prvé, všude pracuje výrazně méně lidí a to o 30 až 50%. Neuvěřitelné, ale skutečné.

Za druhé, manažeři úzce spolupracují s mistry a společně hledají nové možnosti, jak zefektivňovat procesy nejen ve výrobě. Neustále si kladou otázky, jak to udělat lépe, jak vyrábět levněji a rychleji a kvalitněji. Jak inovovat procesy? Jak mohou být naši zaměstnanci spokojenější? Kladete si i vy podobné otázky?

Nebo se snažíte, aby ze strojů stříkal olej a lítaly piliny a lidé aby v potu tváře cedili krev a moc nekecali. Nakonec vždy dostaneme od lidí to, k čemu je skutečně vedeme. …“ Co tedy můžete dělat jinak a případně lépe? Můžete své mistry – manažery koučovat k dosahovaní lepších výsledků a můžete rozvinout jejich manažerské kompetence – komunikace, řízení času, týmová spolupráce, situační vedení a delegování apod.?

Za třetí, zjistila paní personální z firmy ABC, že se pracovníci chlubí svými úspěchy, že hrdě prezentují vše, co se jim povedlo v poslední době. Když se zeptáte našeho mistra – manažera, co je jeho úspěch, co se asi dozvíte? V lepším případě se dozvíte, že si nic nepamatuje a že si na nic nevzpomíná. Standardně hovoří o tom, že úspěch je to, že ve svoji funkci je 5, 10 i 20 let a že nemá problémy. Jak takový manažer inovuje a zefektivňuje výrobu?

Jak rozvinout potenciál mistrů?

Osobní příklad: Mistři kreativně plní vizi a cíle firmy a ochotně rozvíjejí svoje kompetence, když to vidí u svých manažerů a majitelů.

leadership vize

Skutečnost: Mistr se na noční směně dozví, že zítra má jít v 8:00 hodin na nějaké školení. Jakou důležitost školení si pak mistr klade, když ještě ví, že vrcholoví manažeři raději na žádné školení nechodí.

O dalších možnostech rozvíjení potenciálu nejen mistrů si povíme příště.

Jak vy rozvíjíte svůj potenciál?

Jak zvyšujete produktivitu?

 

 

 

 

 

 

Tomáš Gřešek
Najdete mě
Shrnutí
Je mistr mistrem?
Název článku
Je mistr mistrem?
Popis
Mistři mají většinou na vysoké úrovni odborné znalosti a dovednosti, mají technické a technologické kompetence. Jací však jsou manažeři?
Autor
Firma
EDUWAY
Logo firmy
Tomáš Gřešek
Baví mě inspirovat a propojovat lidí a firmy na jejich cestě k trvalému rozvoji.

SMARTEEST+ CÍLE

➡️➡️Jak si stanovit v práci priority?

➡️➡️Jak nastavit cíle?

➡️➡️Jak delegovat úkoly?

➡️➡️➡️➡️Proč se úkoly neplní?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..