Proč SMART cíle nestačí?

SMART CÍLE

SMARTEEST+ cíle & SMART cíle

V tomto článku se dozvíte, proč SMART nestačí, proč už je bývalá definice přežitá a je třeba se dívat na cíle komplexněji. Moje nová definice pro efektivní cíle je SMARTEEST+. První nové písmenko je E a značí ekonomický.

Každý cíl by měl být ekonomický. Měli bychom se na cíle dívat z pohledu ekonomiky a z pohledu peněz.

SMART cíl ekonomika

Jaký je ekonomický pohled na cíle?

Lidé často používají pojmy, jako jsou náklady, obrat, zisk, ale bohužel je řeší jednotlivě – odděleně. Velmi často se stává, že řešíme náklady a neřešíme další veličiny. Například firmy se ženou za vyšším obratem, ale neuvědomují si, že náklady na zvýšení obratu je okrádají o jejich zisk. Zásadní je, podívat na cíle velmi komplexně a v kontextu.

Uvedu Vám konkrétní příklad.
Velmi často se ve firmách stává, že jsou v nich jednotlivá oddělení, které jsou oddělené svými cíli (KPI). Každé oddělení má své cíle. Cíle jednotlivých oddělení jsou ve vzájemném rozporu.

KPI

Klasickým příkladem je to, že nákupní oddělení má mít co nejnižší náklady a ekonomika firmynakupuje co nejlevněji. A když nakupuje například obráběcí nože, tak je koupí levněji. Splní svoje KPI – cíle. Manažer nákupu je odměněn, že ušetřil. Ale z ekonomického pohledu celé firmy to může být úplně jinak. Firma přichází o zisk, protože ve výrobě musí kovoobráběči velmi často seřizovat stroje, dosahují nižší kvality a velmi často to má celkově negativní dopad na průběh zakázek.

Na jedné straně jsme ušetřili, nákupní oddělení ušetřilo, vydělalo peníze v uvozovkách. Vedoucí nákupu byl velmi často odměněn, že ušetřil, ale celkově firma finančně prodělala. Projevilo se to negativně na celém procesu zakázky nebo zakázek. A znám několik příkladů, kdy firmy na jedné straně šetřily, ale na druhé straně přišly nejen o zisk, ale také o klienty. Přišly o to nejcennější.

Klíčový pohled na cíle z pohledu financí musí být vždy z pohledu celku a celkového kontextu všech procesů. Nesmí to být jen z pohledu jednotlivce, jednotlivého oddělení nebo jednotlivého procesu. Vždy se prosím podívejte na ekonomiku jako na celek. Celá firma musí prosperovat, celý businness musí prosperovat a je úplně jedno, jestli jste podnikatel, který má malou cukrárnu nebo jste řemeslník, který vyrábí poličky, nebo máte firmu s pěti tisíci zaměstnanci. Důležitý je vždy pohled na celek a celý kontext.

Bod zvratu

Další klíčovou veličinou, která souvisí s ekonomičností, je bod zvratu. Je to důležitá ekonomická a podnikatelská  kategorie, která ovlivňuje to, jestli cíle budou naplněny a jak budou naplněny. Je zásadní si uvědomit, že bod zvratu si musím spočítat. Je nutné definovat kolik výrobků musím prodat, za jakou cenu je mám prodat, kolik těch výrobků musím vyrobit, s jakými náklady a za jakou cenu je mám prodávat, abych vlastně vydělal.

bod zvratu

S bodem zvratu souvisí zajímavá otázka. Podnikatelé, manažeři se mě často ptají: „Jak to, že někdo může prodávat pod cenou?“ Mohu “prodávat pod cenou”, když se na prodej podívám z pohledu celku. Pokud prodám dostatečný počet výrobků, které mi pokryjí investice do výroby nebo do nákupu, a dosáhnu tedy bodu zvratu, tak další produkty mohu prodávat z výraznou slevou nebo je mohu dávat i zdarma. A nebo naopak mohu cenu zvednout. Tím mohu velmi efektivně ovlivňovat strategickou pozici na trhu.

Zkuste se zamyslet nad vaším bodem zvratu.

Na závěr vám doporučuji udělat si ekonomickou revizi vašich cílů. Zjistěte, jestli opravdu pracujete efektivně a zda máte cíle nastavené tak, abyste vydělávali jako celek.

Při stanovení cílů je vždy důležité, aby cíle byly v souladu s firemní strategií a aby se cíle jednotlivých oddělení podporovaly a nebyly kontraproduktivní.!!!!!

Tomáš Gřešek
Najdete mě
Tomáš Gřešek
Baví mě inspirovat a propojovat lidí a firmy na jejich cestě k trvalému rozvoji.

Leader produktivity

  • Produktivita je cesta k rychlému úspěchu
  • Produktivita je cesta k dlouhodobé prosperitě
  • Produktivita potřebuje své hrdiny - leadry
Více informací

Jak nastavit cíle

  • Cíl je místo kam chceš dojít
  • Cíl je to co chceš
  • Cíl je ovoce po kterém toužíš
  • Cíl je výsledek, který tě uspokojí
  • Cíl je výzva, která tě zvedne ze židle
  • Cíl je smysl tvého byznysu
Více informací

Myšlenková mapa
"Jak si nastavit cíle?"

  • Jak si stanovit v práci priority?

  • Jak nastavit cíle?

  • Jak delegovat úkoly?

  • Proč se úkoly neplní?

Více informací
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..